Greenwashing ali kako nam “eko” podjetja perejo možgane

Poznaš izraz greenwashing? Po naše ga imenujemo zeleno zavajanje, pomeni pa širjenje zavajajočih informacij o praksah nekega podjetja, za katere nas želijo prepričati, da so okolju prijazne, pa v resnici niso. Za podjetja, ki izvajajo zeleno zavajanje, je značilno, da več denarja vložijo v oglaševalske kampanje, ki nas prepričujejo, da ravnajo okolju prijazno, kot pa v samo okolju prijazno ravnanje.

Danes na srečo lahko vidimo ogromen porast okolju prijaznih praks in izdelkov, žal pa s tem pridejo tudi nepošteni posamezniki in podjetja, ki zavoljo profita zavajajo potrošnike, da so “eko” in “zeleni”, pa v bistvu niso.

Za greenwashing so značilna določena ravnanja, po katerih lahko prepoznamo, da podjetje prodaja svojo ekološkost brez pravih temeljev.

Kako prepoznamo greenwashing?

  • Uporaba zelene barve v oglaševanju in na embalaži
  • Izrazi, kot so “naravno”, “ekološko”, “trajnostno” ki sami po sebi ne pomenijo nič
  • Odsotnost kakršnihkoli virov informacij, ki bi potrjevali trditev, da je izdelek res okolju prijazen

Primera

  • Voda v tetrapaku: “Elegantna, lahka in trajnostna embalaža” so zapisali na Facebook strani Dane, ki je prva pri nas lansirala vodo v tetrapaku namesto v plastenkah. V oglasnem sporočilu na Siol.net pa še: “Embalažo izdelka je mogoče reciklirati, saj je izdelana večinoma iz kartona iz naravnih in obnovljivih virov.” Prvič, beseda “trajnostno” ne pomeni nič, če ni podprta z dejstvi. Ki jih seveda ni. In drugič, tudi plastenke je mogoče reciklirati. Da ne omenjamo tega, da recimo steklo lahko recikliramo v nedogled, pri plastenkah in tetrapakih pa gre za downcycling oziroma padanje kakovosti. In da ne govorimo o tem, da veliko Slovencev še vedno ne ločuje odpadkov in da samo z nakupom tetrapaka, tudi, če bi bila to bolj ekološka opcija, ne narediš nič, če ga potem odvržeš v mešane odpadke. Torej, čisti bulšit. Sploh v državi, kjer čista, pitna voda priteče iz pipe. 
  • H&M akcija Reciklirajte z nami!: “Izkoristite super priložnost za ugoden nakup in obenem naredite nekaj dobrega za planet.” Hm, H&M, kaj pa, če bi vi naredili nekaj dobrega za planet in prenehali s proizvodnjo hitre mode, katere rezultat je (med drugim) na tone odvrženih še uporabnih oblačil vsak dan?

THE TRUE COST | Kakšna je prava cena poceni mode?

Moja zgodba

Pred kratkim so me kontaktirali iz podjetja, ki je želelo z mano sodelovati pri promociji njihovega izdelka. Ker ne iz njihovega sporočila, ne z njihove spletne strani ni bilo razvidno, kako njihov izdelek pripomore k varovanju okolja, sem jim odgovorila:

Najlepša hvala, da ste me kontaktirali. Vaš izdelek se mi zdi zanimiv in bi z veseljem sodelovala z vami, vendar imam prej eno prošnjo.

Cilj moje spletne strani je širiti informacije o okolju prijaznem načinu življenja, zato bi vas prosila, če mi lahko posredujete nekaj informacij o izdelku in kako ta pripomore k varovanju okolja. Obstajajo kakšne študije, ki jih lahko preberem? Kje je izdelek proizveden in pod kakšnimi pogoji?

Že vnaprej najlepša hvala za odgovor in lep pozdrav.

 

In nazaj dobila samo odgovor v smislu, če želite varovati okolje, potem je pa naš izdelek pravi za vas! Zraven so mi poslali še link in priponko, od katerih noben ni odgovoril na moja vprašanja. Izdelek naj bi bil namenjen spodbujanju okolju prijazne vsakdanje prakse, ki pa jo z lahkoto izvajamo tudi brez tega izdelka. 

“Brez mojega izdelka ne moreš biti eko.”

Še ena stvar je, ki bi jo lahko smatrali za eno vrsto zelenega zavajanja. Mnogi prodajalci “zero waste pripomočkov” nas skušajo prepričati, da moramo kupiti njihove izdelke, če želimo biti okolju prijazni. Zelo sem razočarana, ko zasledim, da kakšna firma dela marketing na ta način, čeprav poznam tudi veliko takšnih, ki jim gre resnično za planet, ne za profit, in takšna podjetja moramo tako ali drugače podpirati. Ne pa, lepo prosim, nasedat trditvam, da je za okolju prijazno življenje nujno potreben kakršenkoli nakup. Če kaj, k čistemu planetu veliko bolj pripomore odsotnost nakupovanja.

“Zero waste” izdelki, ki jih ne uporabljam

Porabi, kar imaš. Prosim, prosim, ne meči stran predmetov, ki so še uporabni, ker si jih želiš nadomestiti s trajnostnimi izdelki. To ni okolju prijazno. Ravno zadnjič sem imela problem sama s seboj, ker za v novo stanovanje nikjer nisem našla lesene ščetke za wc. Potem pa sem se spomnila, da imam v kopalnici še čisto uporabno, čeprav plastično ščetko. Počakaj in predmet izrabi do konca, potem pa ga, seveda, nadomesti z okolju prijazno različico.

Se spomniš kakšnega konkretnega primera zelenega zavajanja? Deli ga z nami na Facebooku.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.